اصول عملکرد توربو الکتریکی در خودروهای هیبریدی

توربو الکتریکی، یکی از اجزای مهم و موثر در خودروهای هیبریدی می باشد. این قطعه به منظور بهبود عملکرد موتور و اف

توسط مدیر سایت در 8 تیر 1402

توربو الکتریکی، یکی از اجزای مهم و موثر در خودروهای هیبریدی می باشد. این قطعه به منظور بهبود عملکرد موتور و افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت در خودروهای هیبریدی استفاده می شود. اصل عملکرد توربو الکتریکی بر اساس دو پره اصلی است که شامل توربین و کمپرسور می باشد.

توربو الکتریکی در خودروهای هیبریدی روی سیستم شارژ تمرکز داشته و راندمان و کارایی موتور را بالا برده است. به طور کلی، کمپرسور هوا را از داخل محفظه با افزایش سرعت و فشار هوا، به سوی موتور هدایت می کند و توربین با استفاده از حرکت دادن کمپرسور، هوایی را برای احتراق در محفظه موتور تامین می کند.

عملکرد توربو الکتریکی در خودروهای هیبریدی به این دلیل است که با افزایش فشار هوای درون توربوچارژر، کمپرسوری وجود دارد که باعث آبشاری شدن هوا و افزایش قابل توجه فشار هوا می شود. در نتیجه، میزان هوای فشرده به محفظه موتور منتقل می شود که به عنوان "هوای مخلوط" شناخته می شود.

توربو الکتریکی در خودروهای هیبریدی باعث افزایش عملکرد و کارایی موتور شده و همچنین باعث کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از آلودگی هوا برای محیط زیست می شود. با توجه به این مزایا، توربو الکتریکی به شدت مورد استفاده در خودروهای هیبریدی قرار گرفته است و همچنین تحقیقات انجام شده نشان می دهد که این دستگاه بهبود قابل توجهی در عملکرد و کارایی موتور ایجاد می کند.



اصول کار توربو الکتریکی در خودروهای هیبریدی و کاربردهای آن (توربو الکتریک، هیبرید، خودرو

توربو الکتریکی با عملکرد بهینه‌ای در خودروهای هیبریدی به عنوان یکی از اصول کار آنها مورداستفاده قرار می‌گیرد. در واقع توربو الکتریکی، به عنوان یک تکنولوژی جدید، بهره‌وری بالایی را در کارکرد خودروهای هیبریدی فراهم می‌کند.

توربو الکتریکی، به گونه‌ای عمل می‌کند که با دریافت بخشی از انرژی ورودی، به‌عنوان مجموعه‌ای از پروانه‌های روتوری به سرعت و قدرت دوران بیشتری دست می‌یابد. این قدرت از طریق یک موتور الکتریکی به داخل توربین داده می‌شود. به‌این‌ترتیب با استفاده از انرژی تولیدی توسط موتور الکتریکی، توربو به سرعتی بیشتر دست می‌یابد و در نتیجه عملکرد بهینه‌تری را در خودروی هیبریدی فراهم می‌کند.

استفاده از توربو الکتریکی در خودروهای هیبریدی به دلیل افزایش بهره‌وری سوخت و کاهش میزان گازهای آلاینده به چشم‌گیری در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. این روش برای بهره‌برداری از انرژی، افزایش قدرت و سرعت خودروهای هیبریدی بسیار موثر است و در نتیجه متصل به توان گرفتن از باتری های خودرو به دلیل ارائه فشار بیشتر برای انتقال انرژی است.

در نهایت، به عنوان کاربردی دیگر از توربو الکتریکی می‌توان به ارتقای بهره‌وری در خودروهای دیزلی اشاره کرد. همچنین، به دلیل وجود موتور الکتریکی، این روش در ترکیب با سیستم‌های ترمز موتور و تغذیه برقی، برای خودروهای هیبریدی نیز کاربرد دارد. به این ترتیب، توربو الکتریکی به یکی از حلقه‌های در توسعه خودروهای دوستدار زیست‌محیطی تبدیل شده است.



اصول عملکرد توربو الکتریکی در خودروهای هیبریدی

توربو الکتریکی در خودروهای هیبریدی به عنوان یکی از اصول اساسی برای بهره‌گیری بهینه از انرژی به کار می‌رود. این سیستم با استفاده از یک توربین کوچک و یک موتور الکتریکی، به خودرو قدرت بیشتری بخشیده و در عین حال، به کاهش مصرف سوخت نیز کمک می‌کند.

در این سیستم، توربین موجود در سیستم توانی را از گازهای خروجی از موتور اصلی خودرو گرفته و به مولد الکتریکی انتقال می‌دهد. این مولد سپس به باطری خودرو متصل شده و انرژی الکتریکی به آن ارسال می‌شود. سپس، این انرژی توسط موتور الکتریکی برای افزایش قدرت خودرو استفاده می‌شود.

توربو الکتریکی از مزایای بسیاری برخوردار است. این سیستم به خودرو قدرت بیشتری بخشیده و در عین حال، مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. همچنین، این سیستم در صورت نیاز به ماشین می‌تواند به صورت خودکار فعال شود و به راننده در ارتفاعات و شرایط سخت جاده کمک کند.

در نهایت، توربو الکتریکی در خودروهای هیبریدی به عنوان یکی از اصول اساسی برای بهره‌گیری بهینه از انرژی به شمار می‌رود. با افزایش روزافزون توسعه سیستم‌های هیبریدی، این تکنولوژی به معیارهای بالا در عملکرد، بهره‌وری، و کاهش آلایندگی جامعه نزدیک شده است.



توربو شارژر (توربو کامپرسور

توربو شارژر یا همان توربو کامپرسور یکی از افزایش دهنده‌های قدرت موتور های خودروها است. این سیستم عملکردِ خود را با استفاده از گازهای خروجی از موتور خودرو بهینه می‌کند.

توربو کامپرسور معمولاً توسط توربینی که استعداد بالایی در گردش دادن دارد، راه اندازی می شود. این توربین با گرفتن گاز خروجی موتور به سرعت بالایی چرخیده و باعث فشار دادن هوا و جمع آوری آن وارد قسمت مربوطه (سیلندر) میشود.

با فشار دادن هوای بیشتر به سیلندر خودرو، سوخت و رانده‌ی دیگری نیز بر روی توربو برای چرخاندن توربین وارد می شود. در این مرحله، چون سوخت و رانده‌ی بیشتری وارد شده است، توربو کامپرسور می‌تواند به شدت و موثرتر از بالا رانده بشود و هوای بیشتری را به سیلندر معرفی کند. نتیجه این عملکرد، افزایش توان موتور خودرو و حجم دهی به آن می باشد.

از دیگر ویژگی‌های توربو کامپرسور می‌توان به کاهش مصرف سوخت و کمتر شدن اگزوز خودرو اشاره کرد. بدین معنا که در سرعت بالاتر، نیاز به سوخت کمتری برای تقویت توربو کامپرسور و افزایش دهنده‌ی قدرت دارید و جریان هوای بهتر نیز باعث تخلیه پاکتر از اگزوز خودرو می‌شود.

در نهایت، استفاده از توربو کامپرسور تعداد قطعاتی که در موتور به کار گرفته می شود، را کاهش می دهد. چون توربو کامپرسور صرفا به گردش توربین نیاز دارد و از سایر قطعات برای عملکرد استفاده نمی‌کند، لذا به تعداد کمتری قطعه در موتور نیاز داریم. این امر باعث کاهش وزن کلی خودرو می شود و می تواند مصرف کمتری داشته باشد.



"اصول انتقال قدرت از توربین به موتور (توربو الکتریکی، خودرو هیبریدی

انتقال قدرت از توربین به موتور، موضوعی است که امروزه در صنعت مختلف به کار می‌رود از جمله توربو الکتریکی و خودروهای هیبریدی. در این روش، توربین در معرض هوایی طبیعی قرار گرفته و با دوری بالا، انرژی کینتیک آن را به سیستم انتقال قدرت منتقل می‌کند. سپس، در سیستم انتقال قدرت، این انرژی به موتور الکتریکی یا موتور دیزل انتقال داده می‌شود.

در توربو الکتریکی، توربین با دوری بالا، انرژی کینتیک تولید می‌کند و این انرژی برای پرانرژی سازی مولد الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مولد الکتریکی، انرژی الکتریکی تولید شده را به باتری های خودرو منتقل می‌کند و این باتری ها، به عنوان منبع تغذیه خودرو یا به عنوان حافظه انرژی برای خودرو های هیبریدی استفاده می‌شوند.

در خودرو های هیبریدی، توربین با دوری بالا، انرژی کینتیک را تولید می‌کند و این انرژی به موتور الکتریکی منتقل می‌شود. در اینجا، موتور الکتریکی به عنوان مولد الکتریکی و حافظه انرژی برای خودرو عمل می‌کند. همچنین، این روش به خودرو امکان ترمیم انرژی فرم داده شده در هنگام ترمیم فرم پایین امکان پذیر است.

مزیت استفاده از روش انتقال قدرت از توربین به موتور این است که با این روش انرژی ذخیره شده در خودرو های هیبریدی و توربو الکتریکی بهینه شده و مصرف سوخت خودرو کاهش می‌یابد. علاوه بر این، پس از فعالیت توربین، به دلیل تولید انرژی کمتری نسبت به موتور دیزل، دمای انتقال حرارت محیط را تحت فشار قرار نمی‌دهد که این موضوع در عملکرد خودرو بهبود ایجاد می کند.



"اصول عملکرد توربو الکتریکی در خودروهای هیبریدی (توربوشارژر، الکتروموتور، حرارتی

تکنولوژی خودروهای هیبریدی و الکتریکی به طور چشمگیری در دهه‌های گذشته پیشرفت کرده است و توربو الکتریکی یکی از نوآوری‌های اخیر در این زمینه است. توربو الکتریکی در واقع متشکل از سه قسمت است که عبارتند از توربوشارژر، الکتروموتور و پمپ هوای حرارتی.

توربو شارژر قسمتی از سیستم توربو الکتریکی است که موتور را تقویت کرده و با افزایش جریان هوا به داخل سیلندرها، دقت و کارایی موتور را بالا می‌برد. هنگامی که توربین توربوشارژر با سرعت چرخش زیادی مواجه می‌شود، الکتروموتور که در نزدیکی توربوشارژر قرار دارد، از انرژی حاصله ناشی از کاهش سرعت توربین‌، عملکرد خود را آغاز می‌کند و با چرخش اضافی، تولید برق بیشتری انجام می‌دهد.

پمپ هوای حرارتی نیز قسمتی از سیستم توربو الکتریکی است که برای گرم کردن هوا قبل از ورود به موتور استفاده می‌شود. هنگامی که موتور سرد است، پمپ هوای حرارتی برای گرم کردن ویژگی هوا به حرارت کافی نیاز دارد، و بعد از ورود هوا به موتور، توربوشارژر و الکتروموتور برای ایجاد عملکرد بهینه، گرمای وارد شده در هوا را به جریان انرژی تبدیل می‌کنند.

به طور خلاصه، سیستم توربو الکتریکی در خودروهای هیبریدی با استفاده از توربوشارژر، الکتروموتور و پمپ هوای حرارتی، به بهبود کارایی موتور و افزایش تولید برق کمک می‌کند. این سیستم با انتقال انرژی بین سه قسمت، باتری را شارژ می کند و باعث افزایش توان و عملکرد خودرو و کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای آلاینده می‌شود.


توربو الکتریکی نوربرت پرفورمنس

منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن